Käsitöitä, tuunailua, chihuja ja muita koiruuksia, Michilandian kuulumisia, puutalon sisustamista, Peikkokukkulan luontoa, puutarhaa, palasia Chilestä, pohdintaa ja rakentamista, pienen pojan touhuja...

keskiviikko 20. tammikuuta 2016

Komerosta teehuoneeksi

 Olen teehullu. Minulla on paljon eri teelaatuja ja juon niitä joka päivä paljon. Oikeastaan kaikki ovat vihreää teetä, mustasta teestä en pidä kovastikaan. Valkoinen tee on mieleeni, mutta rooibuksesta en pidä. Yrttiteet ovat ok, mutta hedelmähaudukkeiden makuun en ole oikein päässyt. Makuni ei ole hienostunut, eli en koskaan osta maustamattomia teemaailman shampanjoita, vaan minua miellyttävät maustetut vihreät teet, mausteiset ja makeat. 

Varsinkin nykyään, kun olen opetellut juomaan kolme litraa päivässä joko teetä tai vettä, teetä menee entistä enemmän. Juon sitä kylmänä ja kuumana. Tämän takia mitkään maustamattomat Liptonin pussiteet eivät todellakaan kelpaa. Tahdon vaihtelua. Samana päivänä täytyy saada eri makuja. 

Onneksi nykyään ihan viimeisen vuoden sisällä Concepcionissa on avattu useita pikkupuoteja, joista saa erilaisia teelaatuja ja useaa merkkiä! Olen tästä todella iloinen. Ennen ei valikoimaa ollut juuri lainkaan. vain markettien tylsät teet. 

Olen muuten opiskeluaikoinani työskennellyt monta vuotta Turun kauppahallissa ihanassa teepuodissa, joten jonkinlaista kokemusta ja näkemystä minulla tästä teeaiheesta on :)

Meille tuli joulukuussa uusi jääkaappi, joka ei mahtunutkaan samalla paikalle kuin vanha. Vanha jääkaappi oli olevinaan suuri, mutta tämä uusi on aika megakokoinen, vaikka siinä ei edes ole kahta ovea vierekkäin! Entinen jääkaappimme oli komerossa. Nykyinen oli pakko sijoittaa keittiön puolelle. Koko järjestys meni uusiksi. Nykyisen jääkaapin paikalla olleet tavarat piti laittaa komeroon, jossa minulla ei ollut mitään hyllyä tai kaappia muovipurkeille yms.  Samoin suuri "leivontapöytä" piti siirtää kuistille ja tilalle laittaa vain pieni pöytä työhuoneestani. Kaikenlaisia luovia ratkaisuja piti käyttää, että saatiin tavarat mahtumaan jotenkuten mallikkaasti uusille paikoilleen hankkimatta kuitenkaan mitään uutta.


Tavararallia pelatessani muistin yhtäkkiä varastossa olevan vanhan kirjoituspöydän, johon olin vetänyt ensimmäisen maalikerroksen. Se on tarkoitus tuunata joskus tulevaisuudessa paremmaksi. Nyt kannoin sen aputyttöni kanssa komeroon. Pesin sen hyvin ja kaappiin sain ängettyä kaikki muovipurkkini ja kannet. Laatikkoon laitoin servetit ja laatikon alle leivinpaperit ynnä muun. Ylläoleva kuva on kuva ENNEN muutosta teehuoneeksi ;)


Tämän komeron tarina on melko mielenkiintoinen meidän talomme historian näkökulmasta. Asuimme nimittäin ensin pienessä mökissä kaksi vuotta. Nykyään se mökki on keittiömme. Tätä komeroa ei alunperin ollut lainkaan, vaan koko mökkimme (4x5m) oli yhtä tilaa. Komeron paikalla oli pieni taulu-tv, mikä oli silloin hienoa. Taulutelkkarit olivat vasta tulleet Chileen. (Tästä on aikaa kahdeksan vuotta.) Komeron paikalla oli pieni aitaus, jossa chihuahuamme nukkuivat ja sen aitauksen päälle rämähtivät maanjäristyksessä kaikki cd-levymme, josta olenkin kertonut vuonna 2008, jolloin yli 8 richterin maanjäristys tärisytti Chileä.


Kun rakensimme talomme mökin kylkeen, tämäkin nurkkaus muuttui. Uudelle puolelle rakensimme chihuahuoille oman tilavan huoneen, jossa on kaksi ikkunaa. Tähän nurkkaukseen taas teimme minulle työtilat. Olin siitä silloin äärettömän onnellinen, vaikka tila onkin pimeähkö. Myöhemmin kuitenkin teimme mökin kuistista sisätilaa, jotta sain tilavamman työhuoneen, jossa on kaksi ikkunaa ja lasiruutuovi tuomassa valoa. Talon puolella oli uusi iso kuisti, joten mökin kuistia ei enää tarvittu.

Tässä vaiheessa meillä oli uusi ongelma. Yhden uroksen sijasta meillä olikin niitä kaksi, sillä olin ostanut Suomesta uuden uroksen. Ja kun kaksi suuren egon omistavaa ukkelia asui samoissa tiloissa tyttöjen kanssa, niin lätäköitä muodostui jatkuvasti niin, että koko chihuhuone oli marinoitu pissaan aivan jatkuvasti. Päätimme siis tehdä uroksille oman huoneen tähän nykyisen komeron paikalle. Rakensimme seinät, muovitimme lattian ja laitoimme seinään lemmikkiluukun, josta pojat pääsivät ulos tahtoessaan. (Huoneesta on kuvia tässä blogissa > chihujen huone)


Toinen rakkaista uroksistamme lensi sateenkaarisillalle pari vuotta sitten ja meillä oli taas vain yksi uros. Tämä ei tunne tarvetta merkkailla reviiriään sisätiloissa, kun toista urosta ei ole lähettyvillä. Voimme taas siirtää kaikki chihut asumaan samaan huoneeseen ja se olikin hyvä, sillä meillä ei ollut lainkaan siivouskomeroa! Teimme entiseen urostenhuoneeseen hyllyt ja siitä tuli siivouskomero. Tämän jälkeen siivouskomeroon tungettiin jääkaappi, kun keittiöön piti saada tilaa kamiinalle. Kyllä tässä pienessä tilassa on ehtinyt olla uskomattoman paljon muutoksia näiden kahdeksan vuoden aikana!

Nyt jääkaappi ei mahtunutkaan komeroon ja taas tehtiin muutoksia, joista jo kerroinkin. Tähän asti olleet valokuvat ovat kuvia ENNEN teehuoneeksi muuttumista. Komerosta on tällainen näkymä keittiön puolelle:

Tuo pieni ikkunan alla oleva taso on se, joka muutti työhuoneestani keittiöön. Alunperin se on tehty kyllä juuri tuohon ikkunan alle, ja siksi se on samanlainen korkeamman tason kanssa. Kuvassa näkyy myös megalomaaninen jääkaappimme. Kaikki keittiössämme on erittäin kotikutoista ja itsetehtyä, ei ole keittiösuunnittelijoita tai suunnitelmia nähnytkään!


Komerossa on myös taidetta. Poikani näkemys kauniista äidistään :D


Tämän julisteen olen tuonut Suomesta ja se pitää olla keittiössä. Se edustaa minulle pohjoismaista idylliä.


JÄLKEEN-kuvat:


Huvittavaa, etten ole aikoihin tehnyt sisustuspostauksia ja sitten kun teen, laitan tuhat kuvaa pimeästä komerosta!


Huvittavaa se on senkin vuoksi, että olen katsellut blogeja sen verran kuin olen ehtinyt ja todennut, että suomalaisilla on älyttömän hienoja koteja. Vaivun usein alemmuudentuntoon ja mietin, miksi ihmeessä viitsin näyttää kotiani yhtään kenellekään. Tätä kotia ei ole tehty suurella rahalla, sisustusarkkitehdeillä eikä design-huonekaluilla. Ei suomalainen voi ymmärtää, miten vähän täällä meidän seudullamme on valikoimaa. Täällä on todella paljon haastavampaa saada nättiä aikaiseksi kuin Suomessa. Nyt kun äitini oli täällä, hän oli aivan pöyristynyt siitä, miten rumia huonekaluja Chilessä myydään. Koska minä olen sitä rumuutta katsellut jo kymmenen vuotta, tunnen itseni aivan voittajaksi siitä, että olen saanut aikaiseksi kauniin kodin, siis omasta mielestäni kauniin, sellaisen, jossa viihdyn! Sen kunniaksi pläjäys kuvia meidän komerostamme :D


Matka Suomeen on minulle aina löytöretki - ja kidutus! Pariin matkalaukkuun ei mahdu mitään, Suomen kirpputorit pullistelevat kaikkea ihanaa pikkurahalla. Chilessä niin ei ole. Chilestä ei löydä edes kauniita hyllynkannattimia! Siksi mieheni on tehnyt itse puusta ihan peruskannattimia, jotka olen maalannut valkoiseksi. Nekin ovat paremmat kuin kaupasta saatavat metalliset rumat kannattimet. Nämä punaiset toin Suomesta Indiskan alennusmyynnistä. Olen säästänyt niitä sopivaan kohteeseen ja nyt ne pääsivät seinälle. Hyllyt ovat vanhasta laudasta ja levystä. Maalasin ne valkoisella öljymaalilla.


Hyllylle laitoin tietenkin erilaisia teelaatuja. Clipperin teet tulivat myyntiin tänne jokin aika sitten ja hihkuin riemusta! Ikävä kyllä olen vähän pettynyt niihin. Niiden maku on aika lattea, toivoisin voimakkaampaa. Nuo pienet valkoiset Liisa ihmemaassa -purkit ovat Whittardin teetä. Äitini osti purkit Santiagosta ja jätti ne minulle. Ihanat! Takana näkyy Pacarin korkealuokkaista raakasuklaakaakaojauhetta sekä Argentiinasta tuomaani Mamuschkan valtavan ihanaa kaakaojauhetta. Jälkimmäisestä teen vain pikkukupillisen herkutteluhetkiin. Vain desilitra maitoa, jonka vaahdotan ja siihen sekoitan ison teelusikallisen kaakaojauhetta. Siitä tulee jälkiruoka, muuta herkkua ei todellakaan tarvita!


Nämä purkit ovat myöskin Whittardin teetä ja kaakaota. Käyn Whittardin liikkeessä aina kun käyn Santiagossa.


Äiti toi minulle eri teelaatuja sisältävän joulukalenterin Suomesta. En raski laittaa sitä pois. Ehkä ensi jouluna täytän sen uudelleen :)


Olen heikkona termoskannuihin. Hölmöä. Kuka nyt tarvitsee useaa termaria? Ei minulla kyllä ole kuin kolme, sillä pidän itseni kurissa. Sain muumitermarin ystävältäni, itse olen ostanut turkoosinvärisen, jossa on kukkia. Nyt Argentiinan reissulta ostin tuon ison termoskannun, jossa on koiran kuva. Äidiltä sain joululahjaksi siihen kuuluvan peltipurkin, jossa on sisällä - yllätys yllätys - teetä.


Tämän valkoisen teekannun olen saanut yhdeltä kälyistäni Amerikasta. Se on teepussikannu! Teepussin lanka vedetään tuon mustan kumisen reiän läpi ja siinä kohdalla sisällä on pieni "hylly", johon pussi jää lepäämään, jottei se lillu vedessä liian kauan ja tee teetä kitkeräksi. Kiva ja toimiva kannu silloin, kun tahtoo pussiteetä juoda.


Teehuone alkaa jo ulkopuolelta, kuten näkyy. Suomesta tuomassani hyllyssä roikkuu Tiheikönväki -teekuppeja. Alla on turkoosi lokerikko, jossa on Dominicin astioita. Laitoin jouluvalot teehuoneen nurkkaan ja ne tuovat ihanaa tunnelmaa illalla pimeässä. Tuohon oviaukon yläpuolelle minun täytyy löytää jostain - jos ei muualta niin jostain nettikaupasta - metallinen kyltti, jossa lukee Tea Room!


Pohjoismainen idylli on seinällä ja teekannun mallinen hajuste roikkuu hyllystä. 


Purkit järjestyksessä. Nyt on helppoa valita päivän suosikki.


Uudet Ricen melamiiniastiat pääsivät myös ihailtavikseni teehuoneeseen.


Teehuoneessa haudutan teet, mutta ei siellä ole kyllä tilaa nauttia niitä.


Teehuoneessa säilyvät myös hedelmät. Lasissa on poleota, eli puolanminttua. Se auttaa vatsavaivoihin.



Tämän kuvan nappasin nyt yöllä, kun aloin kirjoittaa tätä postausta. Tuo ystäväni virkkaama värikäs harjanvarsi kuuluu ihan selvästi sisustukseen!


Jäähdytän Teterian Berry Nice -teetä huomiseksi jääteeksi. Meillä nousi tänään auringossa mittari yli 50 asteeseen, joten nestettä kuluu! 

Toivottavasti ette pitkästyneet kuoliaaksi tuijottaessanne kuvia pimeästä komerosta, jota minä hienosti kutsun nykyään teehuoneeksi - siltikin, että siellä muumiverhon takana ovat imurit, höyrypesurit, cd-soittimet, kynttilät, lasipurkit, hyönteismyrkyt ja siivousvälineet! :D

20 kommenttia:

  1. Minun mielestäni teillä on todella nättiä kotonanne, niin sisällä kuin ulkona! Ei aina tarvi olla kalliilla sisustettua tai jotakin merkkikalusteita. Sinulla on kivoja ideoita sisustamiseen.
    Olen käynyt muutamissa suomalaisten kodeissa Afrikassa ja sielläkin on laitettu mielikuvitus käyttöön, kun on kaikenmaailman roskista ja jätteistä rakennettu sisustuksia.
    Kiva teehuone, vaikka minulle tuollaista ei kai koskaan tule olemaan. Olen todella huono teen juoja, meillä kuluu vain tavallista kahvia!

    VastaaPoista
  2. Kiva postaus. Teillä näyttää niin viihtyisältä ja kodikkaalta.
    Terveisiä Itä-Suomesta, täällä pakkasta -31°C.
    Pia

    VastaaPoista
  3. Kotinne on kaunis! Ja kotinne ON teidän! KAtselen mielelläni kuvia kodistanne..:)

    VastaaPoista
  4. Ihana on kotinne ja myöskin teehuone :) Maria

    VastaaPoista
  5. Komppaan edellisiä: tosi ihanan ja viihtyisän oloista, persoonallista. Teidän näköistä, vaikken teitä tunnekaan. Tulee vain sellainen olo. :)

    Airi

    VastaaPoista
  6. Viihdyn blogissasi ja kodissasi. Ihana teehuone !!!! Jokainen tekee kodin itselleen, vaikka välillä saa ihan eri kuvan.

    VastaaPoista
  7. Mieluummin näitä ihania kuvia kuin desing-duunattua valkoista, ilman persoonallisuuden häivää.
    Mielelläni tulisin teelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipas kirjoitettu juuri niinkuin olisin halunnut sanoa.

      Venla

      Poista
  8. Kivoja astioita(siis tiheikön väki auts!),purnukoita ja oma tila,just sellasta kotikutoista ja pienimuotoista kun mullakin!
    Voi harmi,ettei teillä ole kunnon kirppareita. Mä oon pistänyt meidän lähikirppikselle,siin on sellanen kuolinpesien jäämistöistä oleva antiikkikirppis, puolet tän kuun tuloista,mut se muuttaa ja kaikki on alessa. Ja jo lähtöhinnat edulliset. Saapahan persoonillisia juttuja. Mun täytyykin poiketa katteleen tossa sun puodissa,bongasin sieltä joskus aivan hurmaavia koiruuksien vaatteita

    VastaaPoista
  9. Kiva kun olet päästänyt kekseliäisyytesi valloilleen. Piri

    VastaaPoista
  10. Teillä on niin kaunis koti, kadehdittavan persoonallinen <3
    Arvostus itsetehtyjä, oman näköisiä ratkaisuja kohtaan on paljon suurempi kuin standardijuttuihin.

    VastaaPoista
  11. Täällä kotimaassasi tosiaan mustavalkoista blogikuvien kodeissa.
    Sinulla on persoonallinen,miellyttävä koti.Onnea ja menestystä.

    VastaaPoista
  12. Kivan näköinen teehuone sulla on. Meillä kaikilla pitäis saada olla oman näköinen koti. En jatka tätä, ettei tule... Olen muuten eka kertaa sun blogissa ja liityin lukijaksi. Ois kiva jos tulisit kylään myös Aurinkokujallekkin.

    VastaaPoista
  13. Tuolla olis niin ihana nauttia kupponen teetä!! <3

    VastaaPoista
  14. Erittäin viehättävä pieni teehuone;) Jo ideanakin kerrassaan loistava.

    VastaaPoista
  15. Aivan ihana teehuone, minä myöskin olen teenjuoja, nimenomaan vihreätee on se minun juttuni! Todella kauniita purkkeja ja astioita! Tepa Seinäjoelta

    VastaaPoista