Käsitöitä, tuunailua, chihuja ja muita koiruuksia, Michilandian kuulumisia, puutalon sisustamista, Peikkokukkulan luontoa, puutarhaa, palasia Chilestä, pohdintaa ja rakentamista, pienen pojan touhuja...

torstai 7. lokakuuta 2010

Billnäsin rakennusapteekki - Suomiloma osa 4 ja pohdintaa keittiöistä

Kävin Suomilomallani Billnäsin Rakennusapteekissa. Siellä oli tietenkin kaikkea ihanaa ja mukaankin lähti pieni käteenmahtuva ruskea paperipussi, joka sekä painoi että maksoi paljon. Arvaako kukaan, mitä pussissa voisi olla?
Otin kuvan tästä keittiöstä, sillä tahdon muistaa tuon vaaleansinisen kaappien värin. Minä en ole koskaan pitänyt valkoisesta keittiöstä, vaan olen tahtonut itselleni voimakkaan turkoosinsinisen tai "vanhanaikaisensinisen" keittiön. Nyt, kun olen ihastunut vaaleaan sisustamiseen, olen luopunut noista voimakkaista keittiövärityksistä ja olenkin miettinyt, täytyykö minun nyt "tyytyä" valkoiseen keittiöön (sitten joskus kun saan "oikean" keittiön). Kun näin Rakennusapteekissa tämän vaaleansinisen keittiön, huokaisin ihastuksesta. Se näytti oikeassa elämässä paljon kauniimmalta kuin tässä ottamassani kuvassa.
---
Tässä osassa Chileä, jossa minä asun, ei ole myytävänä kauniita keittiökalusteita. On vain todella muovisen näköistä melamiinia tai sitten (rumaa) puuta. Erikoisliikkeissä on vain modernia tyyliä, eli muovisen näköisiä kiiltäviä keltaisia tai punaisia kaapinovia koristelasiruudulla ja moderneilla vetimillä.
---
Olenkin miettinyt, että jos ostaisin puiset kaapinovet, niin voisiko ne maalata? Ne varmaan pitää hioa ennen maalaamista? Saako jäljestä kelvollista? Puiset ovet ovat kuitenkin tuplasti kalliimmat kuin melamiiniset, joten olisi aika kurjaa, jos pilaisin ne.
---
Nykyään minulla ei ole YHTÄKÄÄN keittönkaappia. Onko kenelläkään lukijalla tällaista tilannetta? Minulla on yksi komero, jonka peittää verho, sekä työtason alla on hyllyt ja myös niiden edessä on verhot. Teen postauksen keittiöstäni, kun ehdin. Minulla ei myöskään ole YHTÄKÄÄN laatikkoa, vaan kaikki haarukat yms. ovat purkeissa työtason alla verhon takana. Keittiömme on ihan suloinen, mutta ei todellakaan kovin professionaali;)

11 kommenttia:

  1. Onhan nätti keittiö! En ole koskana päässyt käymään tuolla Rakennusapteekissa vaikk matka on lyhyempi kuin sinulla :)
    Kuvan näkemisen jälkeen haluan kyllä ehdottomasti päästä!

    Meidän keittiöstä on tarkoitus tulla nykykäsitysten mukaan aika alkeellinen. Paljon vanhoja kaappeja kalusteiksi. Ikeasta tarvittavat uudet kalusteet. Ne otetaan puisilla ovilla ja kevyen hionnan jälkeen maalataan itse. Katsotaan kuinka käy :)

    VastaaPoista
  2. Niin ja siis mä olen myös aina halunnut turkoosin keittiön (sekä vihreää että sinistä) ja aion sellaisen nyt pikkuhiljaa remontoidakin. Me asutaan 60-luvun kerrostalossa, jossa on säilytetty vanhat kaapistot ja asuntoon on tulossa kai putkiremppa n. vuoden sisällä. Mä haluaisin säästää ainakin ne alakaapistot rempan jälkeenkin. Yläkaapit on aika hankalat, kamalan korkeat ja vähän rumat. Mutta haluaisin kyllä tuollaisen lavuaarin... vaikka vanhanaikainen metallinen tiskipöytä on kyllä mielestäni kamalan kätevä.

    Jos haluat maalata jo valmiiksi käsitellyt puiset kaapinovet, niin parhaan tuloksen saat, jos poistat vanhan maalin kokonaan (olen kuullut, että sellaisella infrapunalämmittimellä saa vanhat maalit kätsästi pois, mutta en ole kokeillut, on kuulemma kallis). Mutta itse olen maalannut jopa vanhan puulattian niin, että hioin vain vanhan maalin karheaksi ja pesin hyvin. Ihan kivasti pysyi uusi öljymaali pinnassa.

    Ja anteeksi tämä vastausterrorisointi. Olen juonut liikaa kahvia :D

    VastaaPoista
  3. En osaa arvata...Ihana tuo keittiö,tuollaisen ottaisin mielelläni minäkin.Keittiöni on keskiruskea,edellisten asukkien asentama.Ja haaveilen vaaleasta keittiöstä...

    VastaaPoista
  4. Oi, tuo sininen näyttää vähän laventelinsiniseltä. Onko se sen sävyistä?

    VastaaPoista
  5. Kaunis sininen väri! Ja muutenkin tuo keittiö on upea!

    VastaaPoista
  6. Katja: Tuota minäkin olen ajatellut, että ostaisin edullisimmat puiset ovet, hioisin vähän lakkoja pois ja sitten maalaisin. Täällä vaan ne edullisimmatkin puiset ovat niin kalliita verrattuna melamiinisiin. Oispa Ikea täällä!

    ii: Ei kun vanhan mallin mukaan tehtyjä ikkunan tuulihakoja. Sellaisia ei Chilestä saa!

    Kommenttiterrorismi ei haittaa, olen itse harrastanut joskus samaa;)

    Minä en täältä puisia maalattuja ovia löydä, mutta ajattelin hioa lakat pois uusista ovista. Tarvitaankohan siihenkin sellaista infrapunalämmitintä?

    Kun maalasit puulattiat öljymaalilla, niin oliko se tavallista öljymaalia, vai jotain erityisesti lattialle tarkoitettua? Olen tosi kiinnostunut tästä lattiamaaliaiheesta, sillä täällä ei ole lautalattioille tarkoitettuja maaleja.

    Yaelian: Keskiruskea on varmaan aika masentava, jos haaveilee vaaleasta;) Oletko vuokralla vai voitko alkaa maalauspuuhin?

    Tiina: Minusta laventelinsininen menee hieman lilaan päin. Nuo kaapit olivat hempeän vaaleansiniset ilman lilan vivahdetta, jos oikein muistan.

    Kesäkukka: Kyllähän tuosta huomaa, että se on vain esittelykeittiö, mutta jos sen saisi itselle, niin siitä tuli tosi ihana. Ne metalliset kattolamputkin siinä pöydällä, nam!

    VastaaPoista
  7. mä tykkään keittiöistä,missä on yhistelty erilaisia kaappeja ym..viritelmiä ja meiltähän sellanen löytyy...meillä on ihan muutama mobalban"oikea" keittiökaappi,mitkä ollaan kulutettu vanhan näköseks.mutta esim...kaikki ruokatavarat ja mausteet ym.on suuressa vanhassa kaapissa,muistat varmaan kuvista?kokkaan ja leivon paljon ja hyvin on köökki toiminu vaikkei kaikkia hienouksia löyykkään:))

    VastaaPoista
  8. Uula-puulattiamaalilla vedin sen lattian, kahteen kertaan. Hyvää maalia! Lattiassa oli ennestään siis vain lakka, jonka hioin karheaksi. Kuvailevat sitä maalia sivuillaan näin "Luonnonhartseista ja pellavaöljyalkydistä valmistettu puolihimmeä lattiamaali."

    Tuo ihana puulattia oli siis edellisessä asunnossa, joka jäi liian pieneksi. Tällä hetkellä asutaan "modernimmassa" talossa aivan järkyttävien (jonkun toisen asentamien) halpislaminaattien kanssa. Vihaan niitä :/

    VastaaPoista
  9. Oh, jollain toisellakaan ei ole kaappeja eika laatikoita keittiossa! :D Meilla on tiskialtaan alaosan peittona verho ja kaikki tavarat superepakaytannollisesti varastossa, jonne pitaa kavella koko keittion ja ruokailutilan poikki. Haaveilen ylakaapeista (ja valilla pelkista paksuista puisista avohyllyista) seka muutamasta alalaatikosta, etta saisin edes useimmin kaytettavat tarvikkeet lahemmas hellaa ja tyotasoja...

    VastaaPoista