Käsitöitä, tuunailua, chihuja ja muita koiruuksia, Michilandian kuulumisia, puutalon sisustamista, Peikkokukkulan luontoa, puutarhaa, palasia Chilestä, pohdintaa ja rakentamista, pienen pojan touhuja...

tiistai 30. elokuuta 2011

Chileläistä muotia




Silloin kun tarvitsee vaatteita tai kenkiä, ei varmasti löydä mitään, mistä pitää. Siksi ostan kenkiä tai vaatteita silloin, kun sattumalta löydän jotakin mistä pidän. Tämä tapahtuu Chilessä harvoin. Ostan paljon vähemmän vaatteita kuin Suomessa. Kaikki rahani menevät kolmeen kultaiseen K:hon: kotiin, koiriin ja käsityömateriaaleihin.


Joskus kuitenkin löydän jotakin, mistä todella pidän. Ei haittaa, vaikka se olisi vähän kalliimpikin tuote. Minä käytän vaatteet ja kengät niin lopuun asti ja monen monta vuotta, ettei niiden tarvitse olla halpisjuttuja. Minua ei kiinnosta pintamuoti, enkä ostele vaatteita siksi, että pysyisin kiinni muodissa.



Viime Concepcionin kauppakeskusreissulla menin Umbralen liikkeeseen. Siellä näin nämä herkulliset mokkasiinisaapikkaat. Niitä oli ruskeita ja sinisiä. Enpä ole koskaan ennen ostanut sinisiä saapikkaita!


Umbrale on chileläinen vaatemerkki. Se on suunniteltu chileläisille naisille ja vaikutteita on otettu kansainvälisestä ja etenkin eurooppalaisesta muodista. Umbralen tuotteet ovat 70 prosenttia Chilessä tehdyt. Merkki ei tuota vaatteita suurena massatuotantona, vaan mallistot vaihtuvat jatkuvasti ja suuri osa tehdään käsityönä. Kankaat tulevat ympäri maailmaa. Chilessä on monta Umbralen liikettä ja suurilla tavarataloilla on Umbralen vaatteita myynnissä.
Käy katsomassa Umbralen sivuja täällä. Jos hinnat kiinnostavat sinua vertailun vuoksi, niin tällä hetkellä 6500 pesoa on noin 10 euroa, eli 65 000 pesoa on noin 100 euroa.


Kuten kerroin, käytän kaikki vaatteeni hyvin loppuun asti. Kuvan farkut ovat ainoat omistamani farkut ja ne ostin kahdeksan vuotta sitten Suomesta. Kuvan silkkitakki on paikattu monesta kohtaa. Sen ostin yhdeksän vuotta sitten USA:sta. Nuo napit ostin Turun iltatorin kirpparilta vuosia sitten. Petroonlinvärinen tunika on uusi. Sen ostin Chilestä puolisen vuotta sitten. Näytän jossain vaiheessa teille silkkitakin kokonaan, sillä se on aika söpö paikkoineen päivineen :)


Tätä tekstiä kirjoittaessani minulla on päälläni mummon ostama norjalainen villatakki. Sain sen lukioaikoina, eli noin 19 vuotta sitten! Norjalainen villatakkini on yhäkin kuin uusi. Se oli kallis vaate, mutta on totisesti maksanut itsensä takaisin näiden vuosien aikana. Miten te muut, onko teillä yhä käytössänne parikymmentä vuotta vanhoja vaatteita?



Olen ostanut Umbralesta pari vaatetta sekä nyt nämä saapikkaat. Kun Umbrale avasi ovensa ensi kertaa Concepcionin kauppakeskuksesta, olin aivan häikäistynyt kaikista ihanista vaatteista, materiaaleista ja väreistä. Ikävä kyllä Umbralen tyyli on vaihtunut sen jälkeen minun makuuni huonompaan suuntaan. Vaatteet ovat hyvin rimpsuisia, kaikki helmat epätasaisia, joiden takia lyhyt ihminen näyttää pyryharakalta ja ihan suoraan sanottuna vaatteet ovat suurimmaksi osaksi liian rättimäisiä. Joskus kuitenkin siellä on helmiä joukossa. Täytyy tietenkin muistaa se, että merkki on suunnattu chileläisille (varakkaille) naisille ja he noin pääsääntöisesti tuntuvat rakastavan rönsyileviä helmoja, pitkiä epätasaisia neuleita ja suuria koruja.


Saapa nähdä, miten pitkään nämä suloiset siniset saapikkaani palvelevat minua :)

13 kommenttia:

  1. Juuri tuo mitä kuvailet viimeiseksi, on minun makuuni. Kävin katsomassa sivuja ja minua kuvat miellyttivät. Paitsi että hiukan liian "pieniä kokoja"...Kysymykseesi: Kyllä käytän mukavat vaatteet aivan loppuun. Varsinkin itse tekemissäni vaatteissa voi olla 20 vuotta vanhojakin. Sellaisia kotikäyttöön siirtyneitä. Kumma kyllä, sitten on niitä, jotka on kerran päällä ja käyttö jää siihen: liian pieni, liian lyhyt, liian...

    VastaaPoista
  2. Kas ihmettä, monen päivän kommenttilukon jälkeen pääsen taas lukemaan ja kommentoimaan! (en ymmärrä, että mikä tätä bloggeria joskus vaivaa, tai siis vain sinun blogisi kommentit ovat olleet lukossa, enkä ymmärrä miksi)

    Hienot saapikkaat! Ja nauroin ihan kamalasti tuon edellisen postauksen mallin ilmeille :D :D

    VastaaPoista
  3. Heips!
    Luen blogiasia.mutta kommentoin eka kertaa,tykkään :)
    En voisikaan kuvitella sinun kulkevan pintaliito vaatteissa ja korkokengissä :)

    VastaaPoista
  4. iiihanat saapikkaat!! Minun täytyy kyllä myöntää, että kyllästyn herkästi vaatteisiini, joten kovin vanhoja vaatteita minulta ei löydy. Ostan kylläkin lähes kaikki vaatteeni kirppareilta. En todellakaan seuraa muotia, vaan valitsen ostettavat vaatteeni mukavuutta ajatellen.

    VastaaPoista
  5. Wau, löysin blogiisi ja on kyllä mielenkiintoinen!

    VastaaPoista
  6. Itse tykkään kyllä ostella vaatteita vähän useamminkin, koska kyllästyn niihin aika helposti... Muutamia kestosuosikkejakin kyllä löytyy, mutta nopeasti uusiutuvan vaatekaappini vuoksi en yleensä sijoita maltaita vaatteisiin. Roskiin käyttämättä jääneet vaatteet eivät kuitenkaan todellakaan mene, vaan eteenpäin kavereille, kirpulle, SPR:lle jne.

    Ps mullakin toimii tänään taas kaikki kommentoinnit sun muut ihan normaalisti, moneen päivään en oo päässyt kommentoimaan!

    VastaaPoista
  7. Minä olen samantyyppinen vaatteiden ostaja, rahani menee kotiin ja käsitöihin ja sisustuslehtiin.
    Ihanat on uudet saappaasi ja kävin myös kurkkimassa noilla sivuillaja tykkäsin siitä harmaasta mekosta /hameesta jossa oli epäsymmetrinen helma , mutta minulle lyhytjlkaiselle se ei olisi kai edukseen ;)
    Iloa viikkoosi ♥

    VastaaPoista
  8. HURRAA, blogisi toimii taas!! Täytyykin mennä lukemaan kaikki vanhatkin kommentit..

    Mutta noihin vaatteisiin. Aivan tosi söpöt saapikkaat!! Tykkään tällä hetkellä hirveesti just tuollasesta vaaleansinisestä.

    No sitten omat vaatteet. Mulla ei mitään kauhean vanhoja ole, mutta vähän mulla kuitenkin on vaatteita. Mullakin on vain yhdet farkut, ja ne on serkkuni vanhat. Alkavat kyllä uhkaavasti olla hajoamassa haarovälistä... On mulla sit tuolla parit farkut mitkä odottaa mun mittoihin lyhentämistä.. ne sain siskoltani.

    Mulla on kerta kaikkiaan vaan jotkut lempivaatteet, joita pidän melkein aina. Joskus koitan ostaa uusia, mutta ei ne oikein meinaa saada sijaa käyttövaatteina.. palaan aina niihin vanhoihin suosikkeihin. Eli siis on mullakin useamman vuoden vanhoja vaatteita ja aika paljon sellasia, mitä olen saanut serkultani tai siskoltani. Niin tai sitten menen kauppaan ja ostan.. samanlaisen vaatteen mitä mulla jo on ja minkä olen hyväksi todennut. Mulla on esim useita samanlaisia T-paitoja.. =D

    VastaaPoista
  9. Minun vaatekaappini taitaa uusiutua vähän useammin, mutta silti harva vaate pääsee minulta kiertoon. Huonoksi menneet käytetään remppavaatteina ja sitten joutavat roskiin. Käytetytkin kelpaa, mutta harvoin löydän.
    Siniset saappaasi ovat kivat, kelpaisi minullekin :)

    VastaaPoista
  10. Ihanat saappaat! Kaappini on aika täynnä jo aikoja sitten ostamiani vaatteita,joista pidän,ja joihin yritän kovasti mahtua. Silloin tällöin ostan vaatteita,mutten koskaan muodin vuoksi,vaan siksi että pidän siitä.

    VastaaPoista
  11. Ihanat saappaat!!!

    Minulla on maku heittänyt häränpyllyä....ennen olin viimeisenpäälle jakkupuku tyyppi ja nyt taas rakastan kaikkea hempeää ja naisellista.... No, onhan minulla vielä jakkupukujakin.

    Mielestäni on ekologista ostaa hyvää ja ehkä vähän kalliimpaa, kuin jotakin halpistavaraa, joka ensimmäisen pesun yhteydessä venyy ja vanuu. En myöskään tuhlaa ja ostele vaatteita muuten, kuin silloin, kun todella uuden tarvitsen...sekin on muuttunut...☺☺

    VastaaPoista
  12. Minä lähdin käytännöllisenä farkkutyttönä Turkkiin. Nyt en enää ole sellainen, paitsi ehkä Suomessa käydessäni. Ympäristö muokkaa ihmistä. Istanbulissa kenestäkään ei ole hienoa olla "käytännöllinen pukeutuja". Eikä minustakaan ollut hienoa olla aina se alipukeutunut tai alipukeutuneiden lasten alipukeutunut vanhempi.

    Peikkokukkulalla Peikkokukkulalaisesti - eihän se sen kummenpaa ole. Hienot on saappaat ja muutkin osat päivän asussasi:).

    VastaaPoista
  13. ihanat saapikkaat. mäkin olen aika huono ostelemaan vaatteita-kaikki raha menee kotiin ja koiriin niin kuin sanoit. ihana tuo alemman postauksen hiiri puku

    VastaaPoista