Käsitöitä, tuunailua, chihuja ja muita koiruuksia, Michilandian kuulumisia, puutalon sisustamista, Peikkokukkulan luontoa, puutarhaa, palasia Chilestä, pohdintaa ja rakentamista, pienen pojan touhuja...

lauantai 2. lokakuuta 2010

Sydämelliset tiskit

Meillä oli tänään sydämellisiä tiskejä, joita tiskasin suomalaisella Jonna-tiskiharjalla:)




Tiedättekö, että Chilessä ihmisillä ei ole tiskikoneita. Kyllä niitä myydään, mutta niiden viiden vuoden aikana, jotka olen Chilessä asunut, olen nähnyt tiskikoneen vain yhdessä perheessä! (Tai sitten liikun vain köyhäläisten keskuudessa...) Itse asiassa suurimmalla osalla chileläisistä ei ole varaa tiskikoneisiin ja niitä myös pidetään turhina kapistuksina. Perheet taas, joilla olisi varaa ostaa tiskikone, heillä on myös varaa nanaan, joka tiskaa tiskit.
---
Kerroin aputytölleni, että tiedän useita suomalaisia, jotka raahaavat mökiltään astiat kaupunkiasuntoon tiskikoneella pestäväksi. Ensin aputyttöni katsoi minua silmät pyöreinä ja luuli, että vitsailen. Sitten hän alkoi nauraa, kun tajusi, että olen tosissani.
---
Meillä ei myöskään ole tiskikonetta, sillä meillä on mieheni;)

7 kommenttia:

  1. Tunisiassakaan ei edes keskiluokkaisilla tiskikoneita ole mutta varakkaimmilla kyllä.

    Meillä ei ole eikä tule. Paikka sille on liitoksineen keittiössä mutta en halua konetta. Inhoan ajatustakin, että tiskit loojuvat koneessa odottamassa koneen täyttymistä. Pesen kaikki käsin h e t i kun yksikin lautanen lavuaariin tulee :D

    Suomen kodissa meillä on tiskikone ja käytän sitä vain silloin kun on ollut iso määrä vieraita syömässä ja saan koneen kerralla täyteen.

    VastaaPoista
  2. Täällä on tiskikoneita useilla mutta minulla ei ole eikä sellaista tulekaan,kun ei mahdu.Luin joku aika sitten,että veden osalta käsin tiskaaminen tulee kalliimmaksi kuin tiskikone, mutten sittenkään sellaista hanki.

    VastaaPoista
  3. Minäkään en pidä tiskikoneista enkä sellaista halua. Onneksi myös mies pitää tiskaamisesta (tosin joskus kiireessä hajottaa astioita). Olen kuullut usein noista tutkimustuloksista, joissa tiskikone muka säästäisi sitä sun tätä. Olen epäluuloinen. Riippuu varmaan siitä tavasta, jolla tiskaa käsin. Ja onko niissä tutkimuksissa otettu huomioon... (nyt alan taas pitää palopuhetta itsekseni, parasta lopettaa heti! :D)

    Olen kyllä usein kiitollinen pyykinpesukoneesta. Tänäänkin katsoin konetta hellästi, kun kolmas koneellinen pyörähti käyntiin. Ei yhtään harmita se raha, jonka olen siihen laittanut, vaikka se iso raha olikin.

    VastaaPoista
  4. Taalla tuntuu olevan ihan sama juttu. Varmaan jollain varakkaammilla perheilla vois olla tiskikone mutta useimmiten se kylla taitaa olla se kotiapulainen, joka tiskaa. Mua ei yhtaan haittaa tiskaaminen; se on pyykkaamisen (useimmiten kasin) lisaksi mun lempikotihommani. Mieskin tiskaa mutta sanoo, etta olen sita nopeampi hommassa :) Taalla ei ole tiskiharjoja vaan tiskataan pesusienella. Harja tuntuu musta nyt jotenkin isolta ja tonkolta kun olen siihen sieneen tottunut :)

    VastaaPoista
  5. Mizyena: Minä toivon, että minulla joskus olisi tiskikone, mutta nykyiseen keittiöön sellainen ei mahdu ja toisaalta meitä on vain kaksi, joten ei sille ole edes oikeaa tarvetta.

    Yaelian: Joo, tuosta minäkin olen lukenut. Meille tulee vesi omasta kaivosta, joten maksame vain sähköstä, joka pumppaa veden ylös. Kumpikohan tulee kalliimmaksi meidän tapauksessa? Tiskikonehan käyttää sähköä ja sen lisäksi sen ottama vesi tulee ylös myös sähköllä - taitaa tulla meille edullisemmaksi käsintiskaaminen.

    ii: Meillä mies tiskaa siksi, että minä laitan ruuan. Tiskaan kyllä pitkin päivää muita kerääntyneitä tiskejä. Mieheni ei mielestäni tiskaa yhtä hyvin kuin minä, sillä hän ei aina viitsi lämmittää vettä. (Meille ei vielä tule kuumaa vettä hanasta.)Inhoan sitä, että astioita ei pestä kuumalla vedellä. Mieheni ei koskaan riko astiota, enkä myös minä.

    Minäkin rakastan pesukonettamme:) Meillä on oiekin iso pesukone ja pyykkiäkin on paljon, vaikka meitä on vain kaksi ihmistä. Yhdeksän pikkukoiraa kuitenkin tuottavat melkoisesti pyykkiä, kun niiden pedit, peitot, lelut, matot yms. täytyy pestä viikottain. Meidän pesukoneemme vielä lopuksi päästää hienon fanfaarin kun pyykki on pesty!

    Mamae: Minä en pidä tiskaamisesta. Se johtuu osittain myös siitä, että käteni ovat liian kuivat ja tiskaaminen tekee niille pahaa. Täytyy aina käyttää tiskihanskoja. Voi ei, joudut pesemään vaatteet käsin?! Ja pidät siitä?! Huh! Minä inhoan vaatteiden pesua käsin. Tulisin hulluksi ilman pesukonetta. Miksi joudut pesemään pyykkejä useimmiten käsin? Sähköt eivät toimi?

    VastaaPoista
  6. Meilla pesukone pesee kylmalla vedella eika yhtaan tehokkaasti. Kaikki tahrat pitaa joka tapauksessa ensin jynssata juuriharjalla pois ennen kuin vaatteet laittaa pesukoneeseen. Jos on vahan pyykkia pesen ne saman tien kasin silla se on nopeampaa ja saastaa vetta. Kaytan pesukonetta usein vaan linkoamiseen :)

    VastaaPoista
  7. Mamae: Meilläkin pesukone pesee kylmällä vedellä, mutta olemme tehneet niin, että laitoimme 200 metriä mustaa letkua tulemaan kaivosta varastolle, jossa siis pesukone on. Kun tahdomme pestä kuumalla vedellä, pesemme aurinkoisina päivinä pyykkiä, jolloin vesi letkussa lämpeää lähes kiehuvaksi. Viileässä vedessä pestävät pyykit pesemme pilvisellä säällä tai aikaisin aamulla tai myöhään illalla, jolloin letkun vesi vielä on kylmää. Meidänkään pesukone ei ole yhtä tehokas kuin suomalaiset pesukoneet, mutta ihan OK silti. Täältä saisi niitä suomalaisentyylisiäkin pesukoneita, mutta ne maksoivat kolme kertaa enemmän kuin nämä amerikkalaistyyliset.

    VastaaPoista