Käsitöitä, tuunailua, chihuja ja muita koiruuksia, Michilandian kuulumisia, puutalon sisustamista, Peikkokukkulan luontoa, puutarhaa, palasia Chilestä, pohdintaa ja rakentamista, pienen pojan touhuja...

sunnuntai 5. elokuuta 2012

Barbie


Tunnen itseni kömpelöksi ja raihnaiseksi elefantiksi. Silti saan kuulla kohteliaisuuksia ihmisiltä. Käyn kerran viikossa naistenklinikan järjestämässä kinesiologin (en tiedä, mikä se on suomeksi)  ohjaamassa äitiysjumpassa. Olin selinmakuulla patjan päällä ja kinesiologi pyysi minua nousemaan ylös. Hän ojensi kätensä minulle, samoin harjoittelija. Minä kuitenkin punnersin itseni pystyyn leveässä haara-asennossa peppu pitkällä tukien käsiä reisiini. Sain kovat kehut siitä, miten joustava olen ja miten hyvässä kunnossa! Eivät kuulemma läheskään kaikki mamit pysty samaan. Kuulemma kaikissa liikkeissä näkyy, miten notkea (!) ja joustava olen, ja kyllä huomaa, että käyn joogassa. Minusta tämä on aivan käsittämätöntä, sillä en ole koskaan elämässäni ollut näin huonossa kunnossa kuin nyt! En meinaa jaksaa mitään. Huohotan, kun nousen portaita, välillä huohotan sohvalla istuessanikin, kun vauva painaa keuhkoja. Kävelen todella hitaasti, sillä rakkoa painaa iso kivi aivan jatkuvasti. Tämän takia töpötän jalat vähän levällään kuin mikäkin ankka. Selkä on ollut romuna jo ainakin neljä kuukautta. Olen fyysisesti niin huonossa kunnossa, että miten ihmeessä minusta on synnyttämään! Minusta on aivan käsittämätöntä, että voin olla ammatti-ihmisen mielestä paremmassa kunnossa kuin monet muut! Hienoa kuitenkin, jos asia on niin.

Tänään menimme Yumbelin markettiin. Töpötin mieheni perässä jalat tyypillisesti vähän levällään ja ajattelin vain ja ainoastaan vessaan pääsyä. Leipätiskin myyjä hymyili minulle jo kaukaa. Kun menimme punnitsemaan leipiä, hän sanoi, että näytän ihan Barbielta! Minä tuijotin naista aivan hölmistyneenä. Miten tällaisesta muodottomasta norsusta voi tulla mieleen Barbie? Minulle on tullut painoa 16 kiloa lisää ja se kaikki vain keskivartaloon, että kyllä siitä on barbiekurvit kaukana! Myyjä huomasi hölmistyneen ilmeeni ja hän sanoi: ” Näytät ihan sellaiselta raskaana olevalta Barbielta.”
Kuvassa on rattaat, jotka kaverini löysi minulle Concepcionista romumarkkinoilta. Ne oli maalattu kauttaaltaan vaaleansinisellä latexmaalilla. Olen yrittänyt putsata niistä maalia pois, mutta liuotin haisee niin pahalle ja voimakkaalle, että minua alkoi pelottaa sellaisen käyttäminen nyt raskaana. Jatkan hommaa sitten Mion ollessa poissa mahastani.
Viikko 36 on pian alkamassa ja me päätimme Blondin kanssa vähän harjoitella rattaiden työntämistä :)

9 kommenttia:

  1. Siinä sinä harjoittelet jo rattaiden tyntäsmistä....:)
    Kaunis olet ison masusi kanssa, ei ihme, että saat kehuja.

    VastaaPoista
  2. Ihania kommentteja olet muilta ihmisiltä saanut :) Minun mielestä raskaana olevat naiset on aina kauniita ! Iloisia odotushetkiä "Barbielle" ♥

    VastaaPoista
  3. Kaunis Barbi!!:)et sä onneks muista enää parinkuun päästä tuota olotilaa...luota muhun;))sä alat vaan muistelemaan kaiholla ihanaa masuasi ja pikkuisia hentoja potkuja(jotka todellisuuessa hajottaa kylykiluusi)ja kaikkea muuta ihanaa...mutta niin se aika kultaa muistot tai niin mulla tuppaa aina käymään:D

    VastaaPoista
  4. Jaksamista "Barbille", kyllä se pian helpottaa.Notkea,joustava vartalo on hyvä asia synnyttäjälle ja rentoutuminen ehdottomasti.Tepa Seinäjoelta

    VastaaPoista
  5. Synnytykseen saa kyllä voimaa siinä tilanteessa. Itsekin ajattelin etten jaksa sitä, mutta ei ollut mitään ongelmia..adrenaliinia tulee kyllä tilanteeseen :) Täällä brasiliassa suhtaudutaan raskaanaoleviin tosi suojelevasti.. saa mennä seniorien kanssa omiin kassoihin, aina annetaan istumapaikkaa jne. Kun kerroin yhdelle ystävällä tosi aikaisessa vaiheessa raskaudesta, niin sanoi heti että nythän et sitten voi nostella esikoista :D Siis.. suomessa oikein kannustetaan liikkumaan ja elämään aktiivista elämää - täällä ollaan heti olettamassa ettei tee mitään enää itse kun on raskaana... joku muu hoitaa lasta,siivoaa jne jne.

    VastaaPoista
  6. Voimia ! Mainitsit jossain aiemmassa kirjoituksessa mehun juonnista. Voin sanoa omasta kokemuksesta että sitä kannattaa vähentää. Ainakin minulla vaikutti lapsen kokoon(4100g oli esikoinen )Neuvolassa sanottiin että sitä kannattaa rajoittaa . Tämä on tietenki vaan minun kokemus ja kaikilla ei vaikuta !ystävällisyydellä .Minttu

    VastaaPoista
  7. Johanna: Täälläkin on raskaanaoleville omat parkkipaikat, kassat jne. Postissakin saa mennä muun jonon ohi. Minulle kyllä lääkäri sanoi, että ihan normaalia elämää voi elää, mutta mitään raskasta ei saa kantaa. Muut ihmiset kyllä suojelevat kovasti, antavat istumapaikan ja kieltävät kävelemästä, nostelemasta jne. Yksi nainen jopa sanoi, etten saisi mennä suihkuun yksin, kun voin liukastua!

    VastaaPoista
  8. Minttu: Siis onko siinä mehussa syynä sokeri vai jokin muukin juttu? En juo muita mehuja kuin tuota itsepuristettua, johon en lisää sokeria. En kyllä tahtoisi yli neljäkiloista vauvaa...mutta kai se voi kasvaa isoksi muistakin ruuista kuin mehusta?

    VastaaPoista
  9. Terveellisenä pidetyt tuoremehut sisältävät usein yllättävän paljon kaloreita. Mehulitran juominen päivässä tuo saman verran ylimääräisiä kaloreita kuin kermamunkin syöminen. Jos mehua juo pitkin päivää, myös hampaat joutuvat koetukselle.

    Ravitsemuksellisesti täysmehu ei poikkea paljoa sokeroiduista mehujuomista tai virvoitusjuomista. Kaikissa on yhtä paljon kaloreita ja hiilihydraatteja.

    Tuoremehu päihittää sokeroidut juomat, mutta mehuja parempi vaihtoehto ovat kokonaiset hedelmät. Niissä on enemmän kuituja ja vähemmän kaloreita. Tämän lisäksi hedelmät täyttävät tehokkaammin ja poistavat näläntunnetta.
    tv Minttu

    VastaaPoista